Na blogu Google Polska pojawił się ostatnio wpis o Narzędziu Wstawiania Słów Kluczowych. W telegraficznym skrócie, rzecz polega na wstawianiu w szablon reklamy poszukiwanego przez użytkownika słowa: Telefony $marka_model – u nas najtaniej! – gdzie $marka_model do rzecz jasna zmienna w którą wrzucany jest string wyszukiwania.
To narzędzie wykorzystała, znana nam wszystkim, firma Microsoft do promocji swoich rozwiazań serwerowych. Jak widać na załączonych obrazkach, podczas wyszukiwania informacji o różnych dystrybucjach Linuksa, w linkach sponsorowanych pojawiają się reklamy prowadzące do witryny Microsoftu, niezależnie od tego jakiej dystrybucji poszukiwaliśmy.
Co więcej, treść reklam jest routowana (na przykładzie zapytania “Arch Linux“):
Rozumiem chęć dotarcia do szerokiej rzeszy odbiorców (klientów), ale takie zagrywki zakrawają o quasi-phishing. Oczywiście, nikt nie wykrada tutaj żadnych tajnych informacji, ale jak uzyskać obiektywne informacje ze stron komercyjnie zorientowanej konkurencji? AdSense dość skutecznie docierało z reklamami do potencjalnych odbiorców. Sądzę, że teraz, po wprowadzeniu tego “usprawnienia”, będzie gorzej. A szkoda.
[tags]microsoft, phishing, google, linux, seo[/tags]
6 comments
Hej,
A jest jakiś sposób, żeby bronić sie przed takim zachowaniem ?
Cos jak ad-block na reklamy w stronach ?
pozdrawiam, Artur
Artur,
Linki sponsorowane po prawej stronie wyników wyszukiwania są domyślnie blokowane przez AdBlock’a. Te nad nimi jednak nie. Jedyną skuteczną formą obrony jest świadoma analiza treści zawartych na stronach 🙂
Pozdrawiam serdecznie
Ludwik
Ludwik,
A jeżeli pokusiłbyś się o spekulacje, to jak oceniasz szanse że pojawi się narzędzie likwidujące to co sponsorowane a znajdujące nad wynikami wyszukiwania ?
pozdrawiam, Artur
Ja akurat też szukałem Arch Linux’a gdy to zobaczyłem 😉
To jednak nie działa do końca tak jak opisałeś: “lol linux” nie zwraca już takich wyników, “puppy linux” również. Widocznie M$ podał słowa kluczowe “mandriva linux, suse linux, red hat linux, arch linux” itp.