5 września 2015 odbyła się w Warszawie 3 edycja ogólnopolskiej konferencji #TweetupPL.
Tu po prawej jest stream live z mojego Twittera. →
Poniżej subiektywne podsumowanie poszczególnych sesji – oprócz samej ich wartości merytorycznej, z kronikarskiego obowiązku i uprawianego zawodu komentuję jakość przekazu, która była bardzo zróżnicowana.
1. Facebook krul. Tyle, że nie.
Aleksandra Mokwa (@panitrawa) o aktywnościach miasta Gdańsk i o tym dlaczego Facebook nie zawsze jest właściwym nośnikiem do komunikowania się ze społecznością. O tym, że warto wybrać takie medium, na którym jest potrzebny nam target. Rzecz dość oczywista, ale dzięki przykładom podawanym przez Aleksandrę dobitnie ilustrująca pewne błędy popełniane przez marki.
Atmosferę całej konferencji – w dużej mierze dzięki bardzo skutecznie zapełniającemu przerwy Maćkowi Adamczykowi – nazwałbym co najmniej bardzo luźną.
Nie wiem natomiast dokładnie dlaczego, ale odniosłem wrażenie, że Aleksandra wygenerowała we mnie poczucie “ja ogarniam, jestem master fantaster, a Wy się nie znacie”. Może to kwestia wczesnych godzin porannych.
2. Jak zmierzyć potencjał małych społeczności?
Mikołaj Winkiel (@HexPL) poprowadził sesję pokazującą przykłady efektywnego monitorowania sieci, razem z przykładami durnot jakie robią ludzie w społecznościówkach. Niektóre były mega, a sam ten przymiotnik padł z ust Mikołaja kilkanaście (-dziesiąt? 🙂 ) razy. Trzeba popracować nad umiejętnościami prezentacyjnymi, bo merytorycznie bardzo ciekawie.
3. Fryzjer w Nowym Jorku, wschód słońca w Hongkongu. Jak Periscope może zmienić social media?
Paweł Opydo (@popydo) miał opowiedzieć o Periscope. Opowiedział. Periscope jest i jest fajny. Doświadczenie i lekkość wypowiedzi pozwoliła Pawłowi poprowadzić ciekawą sesję – oczywiście streamowaną live na Periscope. Przydałoby się tylko więcej treści o angażowaniu użytkowników, ale na szczęście Jacek Kotarbiński uzupełnił ten brak na ostatniej sesji.
4. Klapki na oczach
Zdecydowanie najbardziej profesjonalna i zawodowo przygotowana sesja na całej konferencji. Bardzo ciekawa i merytorycznie spójna, jednak w tym przypadku – trochę zbyt poważna. Artur Jabłoński (@ArturJablonski) podszedł do tematu akademicko, powołując się na nazwiska badaczy i ośrodki, w których swoje badania przeprowadzali. Psychologiczne ujęcie perspektywy odbioru treści, które konsumujemy jest ważne i zasługuje na więcej uwagi niż to, co zaoferowała tweetująca przez cały czas publiczność.
5. Real-Time-Tweeting, czyli jak umiejętnie czerpać z otaczającej rzeczywistości
Gruby Benek in da house, czyli Dagmara Pakulska (@dagmarapakulska) o tym dlaczego w mediach społecznościowych trzeba reagować natychmiast, albo wcale. Super sesja, z polotem, którego nie zaburzyło nawet wielokrotne powoływanie się na “zwyrolski humor” i “zwyroli z pierwszego rzędu”.
UPDATE: Prezentacja Dagmary na Slideshare.
6. #AnyTwitterCulture – różnice kulturowe a komunikacja na Twitterze
W agendzie Tweetupu widniały dwa nazwiska: Arek Radwan (@ArekRadwan, z dorobkiem 4 tweetów od 2013 roku) i Norbert Boroń (@NorbertBoron, tu już lepiej, ponad 250) – obaj z Większość sesji prowadził jednak Jacek Stryczyński (@JacekStr). Najsłabsza sesja, nie tylko ze względu na problemy techniczne, które prelegenci ciągle podkreślali (łącznie z zarzuceniem organizatorom braku znajomości astronomii). Prowadzenie sesji, kiedy prelegent nie występuje solo jest zadaniem trudnym i wymagającym przygotowania, a najlepiej przećwiczenia. Tutaj tego zdecydowanie brakowało, a cała* sesja sprowadziła się do zaprezentowania dorobku Lionbridge w różnych kulturach, które – uwaga – różnią się od siebie. Fanfary!
* – z kronikarskiej przyzwoitości przyznaję, że po pierwszej połowie, wyszedłem po kawę i dopiłem ją w towarzystwie uroczych dziewcząt z Coffeedesk, czego nie żałuję.
7. Insta-commerce czyli jak zarabiać na Instagramie.
Tej sesji najbardziej wyczekiwała Ania, dla której Instagram jest podstawowym narzędziem prezentowania prac wizażowych (OK, ostatnio faktycznie mocno zdominowanym przez Diabła).
Zuzanna Śleszyńska (@zuusle) pokazała jak w statystykach i praktyce prezentuje się Instagram jako platforma e-commerce. Zrobiła to płynnie i interesująco do tego stopnia, że Ania ukradkiem zaczęła robić notatki.
8. Snapchat, Periscope, Vine-opowieści z mchu i paproci czy nowy trend?
Jacek Kotarbiński (@Kotarbinski) pięknie ukoronował sesje wykładowe robiąc prelekcję, która była niczym innym jak michą mięsa – same praktyczne przykłady i codzienne case’y, w których zawsze można odnaleźć coś dla siebie.
Jacek zaczął swój wykład od słów “Jesteśmy w teatrze” i po raz kolejny udowodnił, że jest świetnym aktorem tego spektaklu. Co doskonale obrazuje poniższy przykład:
Na scenie @Kotarbinski o Vine, na widowni @AniaRubinska instaluje. #TweetupPL #mlodziezslucha #uczsiejasiu pic.twitter.com/whoVsc46Cq
— Ludwik C. Siadlak (@ludwikc) wrzesień 5, 2015
Po sesjach indywidualnych nastąpił panel dyskusyjny prowadzony przez Macieja Blatkiewicza (Wygrywam z Anoreksją, czyli @wza_bekon), w której udział wzięły:
- wspomniana już Dagmara Pakulska,
- Karolina Kosno z również już wspomnianego Coffeedesk.pl
- Edie Maciejewska (@EdieMaciejewska) wspominana na tym blogu przy okazji tego wpisu
- oraz Ewelina Szczęsna (@EvelSzczesna) – jeszcze nie wspominana, ale co się odwlecze… 🙂
Z panelu dyskusyjnego musieliśmy się niestety ewakuować, aby odhaczyć się na liście obecności spotkania rodzinnego, więc tutaj niestety nie będę mógł pokusić się o komentarz.
X. Sponsorzy
Super, że konferencja odbyła się w takim miejscu, jak StadionPGE Narodowy (@PGENarodowy).
Super, że Coffeedesk (CoffeeDeskPl) serwował pyszną kawę, choć o dziwo biała była lepsza od czarnej (sic!).
#to #jest #dobra #kawa #tweetupl #coffedesk #coffedeskpl #coffe #whitecoffee
Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Ania Rubińska (@aniarubinska)
Super, że to Koszulkowo (@koszulkowo_com) dostarczyło koszulki, które – jak to w Koszulkowie – są ekstra jakości.
Szkoda, że na samym początku konferencji pojawiła się informacja od APC, że każdy Snapchatter, który będzie miał kłopoty z baterią w telefonie czy tablecie, będzie mógł się doładować, jeśli tylko otaguje swój wpis #APCnaRatunek. Niestety – zapytałem większość osób, które to zrobiły i pomoc do nikogo nie nadeszła.
Super, że T-mobile (@TmobilePL) pozwolił na miejscu zrobić stare, dobre, analogowe odbitki okołokonferencyjnych zdjęć:
Reasumując – mimo pewnych rozjazdów czasowych między przygotowaną agendą a praktyką – małżeństwu państwa Kotkowiczów (@LANcaster oraz @avdotiaPL) należą się mega (pozdrowienia dla Mikołaja) zwyrolskie (pozdrowienia dla Dagmary) ukłony i w ogóle chapeau bas za przygotowanie konferencji, na której wszyscy bardzo wyraźnie świetnie się bawili i wynieśli sporo nowej wiedzy. Momenty, które pozwalają na odwirtualnienie pewnych znajomości są zawsze świetnymi wydarzeniami, w których chętnie uczestniczę.
Krzysiek, Małgosia – dziękuję!
Dzięki za miłe słowa. Tweetujących nie ma co łajać – to ich forma aktywnego słuchania. Sądząc po tweetach, pilnie słuchali, przynajmniej część 🙂
Mega się cieszę że doceniasz merytorykę 🙂 Widać zdenerwowanie wzięło górę i nie zwracałem uwagi na to jak mówię – stąd to mega 🙂 z drugiej strony – ostatnio nadużywałem słowa fajnie – mega to kolejny etap
[…] Artur Jabłoński, Dagmara Paskulska czy Jacek Kotarbiński musicie odwiedzić m.in. strony Ludwika i […]
Ludwiku
Dziękuję za relację. Czy materiały z konferencji są dostępne i gdzie? 😉